Skogsviolen Bjuder på hemlagad mat

Läroplanen för förskolan säger att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning, samt får förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande. Detta är något som vi tycker är viktig och därför är vi glada att vi kan servera alla barnen på Skogsviolen hemlagad mat direkt från råvaran och inga halvfabrikat. Vi är självklart en "sockerfri" förskola, med undantag av traditionella firande så som jul/ påsk då vi ev. kan bjuda på något som kan innehålla något sött.
Rektorn har ansvar enligt regelverk och delegation. I skyldigheterna ingå att övervaka att rutinerna i systemet för egenkontroll efterlevs, med målet att maten är säker och spårbar. Vi har kontroller från miljö och hälsa årligen och vi får alltid goda resultat från dem samt att de godkänner våra egenkontroller.
När barnen fyller år får de välja sin "önskemat" och vi firar barnet sedan med sång och de får även en present från förskola.
Vår/ sommar/ höst serveras mellanmålet utomhus, när de blir för kallt så går vi in och äter mellanmålet.
Vid ev. allergier eller annan önskemål om mat så krävs ett läkarintyg som stärker den speciella kosten. Innan maten så presenterar Veckans värdar vilken mat som serveras och de visar då på kostcirkel vad dagens måltider innehåller, protein, kolhydrater, fett samt dryck. I om med detta får barnet en insyn i att det är viktigt att äta allt som finns på tallriken.

Skogsviolen har erhållit Smiley dekalen vilket innebär att livsmedelsverket bedömt oss som väl godkänt kök vid miljö - byggnadskontorets senaste livsmedelskontroll. Skogsviolen har erhållit Smiley dekalen vilket innebär att livsmedelsverket bedömt oss som väl godkänt kök vid miljö - byggnadskontorets senaste livsmedelskontroll.

Veckans värd

Varje vecka är 2 barn veckans värd, här får barnen då vara mera delaktiga i matsituationerna. Dela ut maten samt presentera vilken mat som förskolan bjuder på. Veckans värd får också hjälpa till med de dagliga aktiviteterna så som dela ut frukt, plocka av borden, välja vilken bok vi ska läsa mm.
Barnen får här på ett lekfullt sätt öva sig på att stå i centrum som är en viktig del i vårt arbete. När man är veckans värd får man ta med en bok som vi läser i samlingen.